PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
Zastosowanie mają w szczególności:
- przepisy art. 92 – 100 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
- przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości,
- przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony wniosek na formularzu, zgodnie z opisem sposobu przygotowania wniosku, dołączonym do formularza,
- Dokumenty określone przepisami art. 97 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami:
- aktualne dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami (oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla dzielonej nieruchomości, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań – wg załączonego niżej formularza),
- aktualny wypis z rejestru gruntów (nie starszy niż 3 miesiące),
- aktualną kopię mapy ewidencyjnej (nie starszą niż 3 miesiące),
- w przypadku, gdy podział nieruchomości dotyczy terenu o braku miejscowego planu, a przedmiotem opiniowania ma być stwierdzenie zgodności wstępnego projektu podziału nieruchomości z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, do wniosku należy dołączyć decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, do wniosku należy dołączyć pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, o którym mowa w art. 96 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami,
- wstępny projekt podziału (opracowany na kopii mapy zasadniczej, opatrzonej stosownymi klauzulami – po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron postępowania i Urzędu).
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymogu, o którym mowa w art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczącego dostępu nowo wydzielanych działek do drogi publicznej:
- w przypadku, gdy dokonanie podziału nieruchomości spowoduje konieczność wykonania nowego zjazdu z drogi publicznej (dla zapewnienia nowo wydzielanym działkom dostępu do drogi publicznej), do wniosku należy dołączyć zgodę zarządcy drogi na wykonanie zjazdu,
- w przypadku, gdy dostęp do drogi publicznej odbywał się będzie za pośrednictwem innych nieruchomości, do wniosku o podział należy dołączyć tytuł prawny, z którego wynika, że dzielona nieruchomość posiada prawny dostęp do drogi publicznej (możliwy do wykonywania).
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymogu, o którym mowa w art. 93 ust. 3b ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczącego podziału nieruchomości zabudowanej:
- rzuty poszczególnych kondygnacji budynku przedstawiające projektowany odcinek granicy wewnątrz budynku (w przypadku podziału nieruchomości zabudowanej, gdy proponowany podział powodowałby również podział budynku, może on się odbyć wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego usytuowane na całej wysokości budynku, a w budynkach nie posiadających ścian oddzielenia przeciwpożarowego – wzdłuż pionowych płaszczyzn utworzonych przez ściany usytuowane na całej wysokości budynku, wyraźnie dzielące budynek na dwie odrębnie funkcjonujące części, posiadające odrębne wejścia i wyposażone w odrębne instalacje).
- W przypadku ustalenia pełnomocnika – należy dołączyć pełnomocnictwo szczególne, określające rodzaj czynności, do których pełnomocnik posiada umocowanie.
- W szczególnych przypadkach może zaistnieć konieczność dołączenia innych dokumentów (niezbędnych z uwagi na specyfikę prowadzonego postępowania administracyjnego), o czym Wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie lub telefonicznie.
OPŁATY:
Postępowanie nie podlega opłatom.